Új buszok – katasztrofális infrastruktúra

Átadták a májustól forgalomba álló új Mercedes-Benz Citaro buszokat kedden délelőtt. A Jobbik örömtelinek nevezte, de kritikákkal élt a buszokkal kapcsolatban.

Májustól állnak forgalomba azok a Mercedes-Benz Citaro buszok, melyeket ma adtak át a Hősök terén. Az ünnepségen beszédet mondott Orbán Viktor miniszterelnök, Tarlós István, Budapest főpolgármestere, valamint Till Oberwörder, az EvoBus Gmbh értékesítési és vevőszolgálati igazgatója.

A kormányfő megismételte a Budapest 21 megállapodás aláírásakor mondott szavait, miszerint „erős és sikeres főváros nélkül nincs erős és sikeres Magyarország”. Orbán Viktor elmondta, Budapesten ma más szelek fújnak, mint korábban, a tompultság után a város kezdi visszanyerni életerejét és életkedvét. Szólt arról is, a budapestiek megérdemlik, hogy megismerhessék a világ legmodernebb busztechnológiáját a főváros útjain. A miniszterelnök szavai szerint "húsz év után először állnak úgy a csillagok", hogy Budapest és az ország vezetése akar és képes is együttműködni. Korábban, két évtizeden át a főváros folyamatosan vitában állt a mindenkori kormányokkal, "dackorszakba merevedett", függetlenül attól, hogy éppen ki volt kormányon - fejtette ki, jelezve: ezért kivételes, "kegyelmi politikai pillanatnak" tartja, hogy "végre ugyanabba az irányba húznak a lovak".

Szabó György, a Jobbik fővárosi képviselője megkeresésünkre úgy reagált a kormányfő szavaira: „Elkezdődött a kampány, amint azt mutatják a mögöttünk felsorakozó gyönyörű új buszok is.” A képviselő hozzátette, az Orbán-kormány kommunikációja mindig azt mutatta kifelé, hogy segítik a fővárost, azonban nem a szavakat kellene nézni, hanem a cselekedeteket, ami azt mutatja, hogy a kormány egyre inkább ki akar vonulni a főváros finanszírozásából. Szabó György megjegyezte, egy olyan városnak, mely az ország GDP-jének 40 százalékát adja – ez naponta több mint 30 milliárd forintnak felel meg – eleve nem is lenne szüksége támogatásra.

Tarlós István főpolgármester beszédében kulcsfontosságúnak nevezte a közösségi közlekedés színvonalának javítását, és szólt arról, hogy 2006 óta nem állt forgalomba új, alacsonypadlós autóbusz Budapesten. Szavai szerint a fővárosiak 55 százaléka használja rendszeresen a közösségi közlekedést, s 40 százalék buszokkal jár. Ismertette: Budapesten a buszok egy év alatt 36 millió kilométert futnak. Mint mondta, 2010 előtt az előző városvezetés "elképesztő mértékben" hagyta leromlani a buszparkot, az átlagéletkor egyedülállóan magas volt. Az 1500 járműből álló buszparkban 785 húsz évnél idősebb volt.


A VT-Transmannal kötött nyolcéves szolgáltatói szerződésről azt mondta: a 150 buszt a szolgáltató szerzi be, így a járművek az ő tulajdonában lesznek. Megjegyezte: noha voltak viták a tendereztetésnél, most a kormány segítségével sikerült elmozdulni az idős buszok miatti szinte kilátástalan helyzetből. Till Oberwörder, az EvoBus Gmbh értékesítési és vevőszolgálati igazgatója a Mercedes cég történetére visszatekintve arról beszélt: a Budapestre érkező buszok új fejezetet jelentenek a tömegközlekedésben. Mint mondta, a Citaro a magas műszaki felszereltség, az innováció és a megbízhatóság kombinációja.

Az ünnepségen Till Oberwörder jelképesen egy kormányt adott át Orbán Viktornak, Tarlós István egy buszmakettet kapott, Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának pedig egy hatalmas kulcsot nyújtott át. Az új buszok három ütemben állnak forgalomba a fővárosban, májusban az 5-ös, a 9-es, a 25-ös, a 30A, a 104-es és 104A, a 105-ös, a 134-es, a 196-os és 196A, a 204-es, a 220-es, a 224-es, a 230-as és 234-es vonalon. Júniusban és júliusban további vonalakon is találkozni lehet majd a világoskék Mercedesekkel, egyebek mellett a 8-as, az átszervezett 7-es és 7E, a 112-es és a 178-as vonalon is.

Az új buszokkal kapcsolatban Szabó György, a Jobbik fővárosi képviselője elmondta, 15 évet késtünk a járműpark megújításával. Ezzel kapcsolatban mindenképpen ki kell emelni – mondta a jobbikos politikus – hogy egy súlyos örökségről van szó, mégpedig a liberális-szocialista városvezetés ámokfutásának következményéről, akik ilyen mértékben hagyták leromlani a járműállományt, és teljesen ellehetetlenítették a BKV-t. Hozzátette, hogy olyan nagy mértékű forráskivonás történt a négyes metró javára, melyet nem tudni, hogy mikor lehet rendbe hozni.

Szabó György elmondta, öröm lesz látni ugyan az új buszokat a főváros utcáin, és nyilvánvalóan az utasok is szívesebben szállnak majd fel ezekre a járművekre, azonban a dicsőséges fények vakítása mellett a részletekről nem szabad elfelejteni. Leszögezte, a 150 új busz tekintetében egy szolgáltatás-privatizációról beszélünk, merthogy a BKV a közszolgáltatási szerződésében foglaltaknak nem tud megfelelni azzal a járműparkkal, amivel rendelkezik.  Ezért írtak ki tendert, melyen a VT-Transman nyert. A cég által biztosított szolgáltatási szerződés – tehát a 75 szóló és 75 csuklós busz – 8+2 évre szól, ami éves szinten 8,2 milliárd forintba kerül a BKV-nak, illetve a fővárosnak.  Az új járművekről sokan azt gondolják, hogy az üzemeltetése, a fenntartási költsége kevesebb lesz, ez azonban nem igaz – mondta a képviselő. A 150 autóbusz ebben az évben nagyjából mintegy másfél milliárd forint többletköltséget jelent a BKV-nak, ez az összeg pedig a következő, teljes évben már 3,5 milliárd forint lesz. A képviselő elmondta, frakciójuk nem támogatta a szolgáltatás kiszervezését, mivel a BKV egyben tartását tartják megfelelőnek. Kiemelte, a Jobbik fővárosi frakciója többször szorgalmazta, hogy a BKV és a Volán járműparkjának cseréjére fel lehetne építeni a magyar buszgyártást. Mint elmondta, ez ugyan hosszú folyamat, azonban kifizetődő, hiszen ez nem csak az iparág piaci megerősítését segítené elő, hanem munkahelyeket is teremtene. Hozzátette, ehhez azonban elengedhetetlen a szakmunkásképzés támogatása, újbóli felépítése is.

A Jobbik fővárosi képviselője kiemelte, évek óta kezdeményezik a BKV-t terhelő 27 százalékos ÁFA tartalom 5 százalékos szintre csökkentését, valamint a BKV által használt üzemanyagok, egyéb energiák jövedéki adójának nulla százalékos mértékének meghatározását. Hozzátette, ez utóbbi a MÁV esetében már működik. A politikus szerint ezek az intézkedések levegőhöz juttatnák a BKV-t, és olyan plusz forrásokat teremthetnek elő, mely több problémára megoldást jelentene.  Elmondta, a BKV költségvetéséből jelenleg is hiányzik egy 15 milliárdos forrás a működéshez, és ha ezt nem sikerül a lehető legrövidebb idő alatt rendezni, akkor az a veszély fenyeget, hogy szeptembertől leállhat a tömegközlekedés.

Arra a kérdésre, hogy a buszpark cseréje mellett mi a legfontosabb technikai probléma, amit meg kellene oldani a BKV-nál Szabó György elmondta: „Az utazóközönség csak a járműveket látja, azok állapota alapján ítéli meg a BKV egészét. Azonban ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb az infrastruktúra, erre azonban szinte egy forintot sem költöttek, pedig ez biztosítja, tartja egészben a rendszert. Az infrastruktúra állapota jelenleg nem katasztrofális, hanem még annál is rosszabb. Azok az emberek pedig, akik ennek a feladatait ellátják, naponta folytatnak heroikus küzdelmet az utazók biztonsága érdekében.” Szabó György leszögezte, hogy utasbiztonsági szempontból az infrastruktúra állapotát kellene javítani, rendbe hozni, kiemelten a 3-as metró vonalát, mely talán az összes közül a legrosszabb állapotban van. Ennek megoldása pedig nem opcionális - szögezte le Szabó György - , hanem szükséges feladat.

SV

alfahir.hu

Ez a bejegyzés közzétéve Egyéb kategória. A következő témákban: permalink.