Megugrott a pénzügyi fogyasztóvédelmi panaszok száma

A pénzügyi felügyelethez érkezett fogyasztói beadványok és a PSZÁF ügyfélszolgálatához érkezett megkeresések száma egyaránt kiugróan nőtt tavaly a második félévben.

A pénzügyi felügyelethez érkezett fogyasztói beadványok (6 585 darab) és a PSZÁF ügyfélszolgálatához érkezett megkeresések (32 067 darab) száma egyaránt kiugróan nőtt tavaly a második félévben; az előbbieké több mint megkétszereződött, az utóbbiaké több mint másfélszeresére nőtt, összességében pedig több mint 70 százalékkal emelkedett az első félévihez képest. A pénzügyi szervezetekhez érkezett panaszok száma közel 40 százalékkal, több mint 154 000 darabra emelkedett a PSZÁF fogyasztóvédelmi tevékenységéről készült elemzés szerint.

A felügyelethez érkezett beadványok száma – az eddigi tendenciáktól eltérően – leginkább a korábban alacsony részarányt képviselő pénztári szektorban nőtt, ahol a növekedés több mint huszonötszörös, és a vizsgált időszakban az összes beadvány 43,5 százalékát tette ki. A pénzpiaci szektor esetében a növekedés közel 40 százalékos volt, míg a biztosítókra érkezett beadványok száma kisebb mértékben (- 8,1 százalék) csökkent. A tőkepiaci szektor beadványszáma változatlanul elenyésző (38 darab).

A pénz- és tőkepiaci szektorral kapcsolatos, a felügyelethez érkezett beadványok száma 1 962-ről 2 762 darabra nőtt. Leginkább az elszámolások, megbízások teljesítésével, az elő- és végtörlesztéssel, a szolgáltatás minőségével és az egyéb ügyviteli hibákkal összefüggő beadványokkal fordultak a felügyelethez, ezek együttesen az össz-beadványszám mintegy kétharmadát tették ki. Az elő- és végtörlesztéssel kapcsolatos beadványok száma – jellemzően a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez kapcsolódóan – megsokszorozódott; az ilyen jellegű ügyekből az előző időszaki 46 darabbal szemben a felügyelet a tárgyfélévben 472 darabot regisztrált.

A szektor intézményeihez összesen 107 439 darab pénz- és tőkepiaci ügyet érintő panasz érkezett a második félévben, ezek közül a legtöbb az elszámolások, megbízások teljesítésével (23,3 százalék), a különféle nyilvántartási, ügyviteli hibákkal (16,4 százalék), a szolgáltatás, ügyfélkiszolgálás minőségével (14,5 százalék) és a jutalékok, díjak, költségek mértékével (14,2 százalék) volt kapcsolatos.

A hitelezéssel összefüggő beadványok száma az összes pénz- és tőkepiaci beadvány több mint kétharmadát (72 százalék) adta. A devizahitelek törlesztőrészleteivel kapcsolatos beadványok száma az első félévben tapasztalt stagnálást követően a második félévben több mint két és félszeresére nőtt. A hitelezéshez képest továbbra is viszonylag kevés beadvány érkezett a folyószámla-vezetéssel, a bankkártya műveletekkel, valamint a befektetésekkel összefüggő szolgáltatásokkal kapcsolatban.

Az intézményeknél bejelentett panaszoknak csupán 21,3 százaléka volt a hitelezéssel kapcsolatos. Ugyanakkor a bankkártya műveletek esetében (37,8 százalék), valamint a folyószámla-vezetésnél (19,9 százalék) az intézményekhez bejelentett panaszok aránya jelentősen magasabb, mint a felügyeleti statisztikában.

A biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek (854 darab) száma a felügyelethez érkezett fogyasztóvédelmi beadványok megoszlása alapján valamelyest csökkent (-8,1 százalék), és az összes fogyasztói beadvány 13 százalékát tette ki a második félévben.

A biztosítási beadványok főként a nem-életbiztosítási termékeket érintették, legnagyobb részük a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékekkel kapcsolatban érkezett (212 darab). A második legtöbb (211 darab), az előző félévinél mintegy 15 százalékkal több beadvány a lakásbiztosításokat érintette. E két terméktípusra érkező bejelentések teszik ki az összes biztosítási tárgyú beadvány mintegy felét (49,5 százalék).

A cascóval kapcsolatos bejelentések száma 2010-től kezdve folyamatosan csökkenő tendenciát mutat. Az életbiztosítási termékek közül a unit-linked típusú (81 darab beadvány) és a hagyományos életbiztosítások (77 darab beadvány) tekintetében fordult a legtöbb fogyasztó a felügyelethez.

Az intézményekhez benyújtott panaszoknál alapvetően hasonló tendencia figyelhető meg: a beadványok legnagyobb része itt is a nem-életbiztosítási termékekkel kapcsolatos, és ezen belül hasonlóképpen a kgfb és a káreseményekkel (tűz- és elemi károk, egyéb vagyoni károk) kapcsolatos biztosítás szerepel a lista elején.

A felügyelethez érkezett biztosítási beadványok legnagyobb része (53 százalék) a kárkifizetésekkel függ össze. 27,3 százalékos arányban érkeztek a biztosítási beadványok együttesen  “egyéb ügyviteli hibák”, illetve “tájékoztatási hiányosság” néven. A biztosító intézményekhez benyújtott panaszok megoszlása alapján ugyancsak a kárkifizetésekkel összefüggő panaszügyek aránya a legmagasabb (44,4 százalék).

A pénztári szektort érintő ügyek száma a felügyelethez érkezett beadványok esetében ugrásszerűen megnőtt, ami egyértelműen a magánnyugdíjpénztári tagi kifizetésekre vezethető vissza, a többi ügyfajta közül egyedül az egyéb ügyviteli hibákkal kapcsolatos beadványok darabszáma nőtt.

Az önkéntes nyugdíjpénztárakra vonatkozó beadványok száma, illetve az egészségpénztárakkal kapcsolatos ügyek száma statisztikailag nem releváns mértékben változott. Önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos beadvány nem érkezett a második félévben.

A magánnyugdíjpénztárakhoz érkezett panaszok száma (19 367 darab) az előző félévi adathoz (1 048 darab) viszonyítva ugrásszerűen megnőtt, ami elsősorban a magán-nyugdíjpénztári tagok társadalombiztosítási rendszerbe történő tömeges visszalépésével magyarázható. Ez hatással volt az önkéntes nyugdíjpénztárakra is, a velük kapcsolatos panaszszám az első félévihez képest több mint duplájára emelkedett. Ezzel szemben az egészségpénztári panaszok száma hozzávetőlegesen a felére (-54,6 százalék) esett vissza, az önsegélyező pénztárakhoz pedig továbbra sem érkezett ügyfélpanasz.

 

MTI – barikad.hu

Article source: http://barikad.hu/megugrott_a_penzuegyi_fogyasztovedelmi_panaszok_szama-20120306

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .