Jobbikos siker a fővárosban

Szabó György, a párt budapesti képviselőjének oknyomozását követő javaslatára a BKV azonnal elrendelte a vízrendszeri hibák teljes rendbetételét a buszos üzletágnál. Végre megoldódhat a járműkimaradások kérdése.

Szabó György, a Jobbik fővárosi képviselőjének javaslatára július 25-én a BKV Igazgatótanácsa egyhangú szavazással azonnali hatállyal elrendelte három műszakban a vízrendszeri hibák teljes rendbetételét a busz üzletágnál, így végre – jobbikos javaslatra – végre megoldódhat a BKV buszállományának egyik legégetőbb problémája.

szabóMint ismert, Szabó György tavaly ősszel javaslatot nyújtott a BKK és BKV részére, mely beadványban az autóbuszok hűtési rendszerének problémáira hívta fel a figyelmet. A BKV autóbuszain (típustól függetlenül, de jellemzően az Ikarusoknál) tapasztalt műszaki meghibásodások tekintélyes részét a járművek vízforrására visszavezethető hibák eredményezik. Ezen probléma legnagyobb mértékben hűtőrendszert érintő, kisebb mértékben pedig fődarab vagy annak perifériájában tartozó, a hűtési rendszerrel kapcsolatba hozható részegységek hibáiból adódik. Jól jelzi a problémát, hogy a BKV adatai szerint 2012 januárjától 2013 májusáig több mint 6000 hűtővízforrást okozó vonali meghibásodás volt.

A képviselő szerint maga a hiba nevetséges, hiszen már az általános iskola 5. osztályában is tanítják, hogy a fémek víz jelenlétében fokozottan oxidálódnak, rozsdásodnak. Ez pedig nem más, mint a járművek a járművek vízrendszere, a vízhűtők, a vízcsövek, és az ezekhez tartozó alkatrészek – tette hozzá.

Szabó György kiemelte, az előző, húsz évig regnáló városvezetés jellemzően a nagy költségvetési forrásokat érintő feladatoktól vont el pénzt, és így a karbantartások műszaki tartalmát csökkentette. Emlékeztetett: a járműpark és infrastruktúra megújítására szinte semmit sem fordított, így a BKV már 2002-ben nem tudta teljesíteni a Közszolgáltatási Szerződésében meghatározott járatszámot az autóbuszok esetében, ezért külső szolgáltató igénybevételére és persze jelentős hitelfelvételre szorult.

Az akkor felvett hitelek visszafizetési össze az idei évben 70 milliárd, a kamatterhek pedig hat milliárd forintot tesznek ki, ebből az összegből ma szinte minden jármű új lehetne Budapesten – tette hozzá.

A képviselő, aki egyben a BKK felügyelőbizottságának is tagja, tavaly végiglátogatta az egyes üzemegységeket, ahol a napi szinten jelentkező műszaki probléma súlyosságát vissza is igazolták. A Jobbik képviselőjének javaslata alapján a BKV részletes műszaki hatástanulmányt készített, és több autóbusz bevonásával kísérleti átalakítási programot indított: öt autóbusztípusnál (az Ikarus 260, 280, 412, 415, 435) típusonként 2 – 2 autóbusznál elvégezték az átalakítást.

A BKV szakemberei ezután folyamatosan figyelemmel kísérték a buszok műszaki állapotát. A külső szakértők bevonása mellett megalakult munkacsoport visszaigazolta a képviselő javaslatának megalapozottságát, amely szerint a korábbi meghibásodások jellege arra utal, hogy sem a karbantartás, sem a javítás, sem az üzemeltetés nem volt megfelelő színvonalú a korábbi években, de súlyos problémát okozott a nem megfelelő anyagellátás is.

A kutatás és a képviselő javaslattétele – a magyar közéletet jól ismerve, igencsak meglepő módon – végül meghallgatásra talált. A BKV Igazgatótanácsa egyhangú szavazással elfogadta Szabó György előterjesztését, és azonnali hatállyal elrendelték három műszakban a vízrendszeri hibák teljes rendbetételét a buszflottánál.

Szabó Györgytől megtudtuk: most az első lépésben 120 darab jármű vízvezetékrendszerét újítják meg, amelyre 115 millió forintot biztosítottak. Ez az összeg azonban növekedhet, amennyiben a megbontások során egyéb, főként alváztörés jellegű hibák is feltárásra kerülnek. Ugyanakkor a kiadások mellett a második évtől jelentkező, jelentős vonalműszaki költségmegtakarítás négy év alatt fedezetet nyújt, vagyis “megtérül a projekt” – mondta.
 
A képviselő reményei szerint, amennyiben a javaslat révén sikerül a járatkimaradásokat meghatározó arányban csökkenteni, és ennek hatására a BKV önmagában is képes lesz a közszolgálati feladatai teljesíteni, akkor okafogyottá válhat további külső szolgáltató bevonása a rendszerbe, és így a BKV is képes lesz megújítani a járműparkját.

alfahir.hu

Article source: http://alfahir.hu/jobbikos_siker_a_fovarosban