Akié a BAHART, azé a Balaton?


Áll a bál a Balatoni Hajózási Zrt. körül: május végén az évtizedek óta munkálkodó vezérigazgatót menesztették, most pedig az új igazgatót is leváltották volna – de a rendkívüli közgyűlésre senki sem ment el a tulajdonosok közül. A háttérben többen Siófok és Balatonfüred fideszes polgármestereinek rivalizálását sejtik a nyereséges cég fölötti uralom megszerzéséért.

Siófok szél alatt az élre tör

Senki sem ment el a 22, kikötővel rendelkező Balaton-parti települések vezetői közül a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) augusztus 9-ei rendkívüli közgyűlésére, melyen a május végén megválasztott új vezérigazgatót, Halmos Gábort menesztette volna a balatonfüredi fideszes polgármester. (Az előző vezérigazgatót, a zrt-t 1996-tól vezető Horváth Gyulát idén május 24-én váltották le, illetve nem hosszabbították meg a mandátumát.)



Füred első emberének, Bóka Istvánnak az indoka az volt, hogy a BAHART a tulajdonosi közgyűlés jóváhagyása nélkül kötött meg júliusban egy 450 millió forintos üzletet Siófokkal a volt halászati telep ingatlanának megvásárlására. A balatoni vitorlásélet központjának számító Füred polgármestere szerint a BAHART már 200 millió forint előleget is letett az ingatlanra.

A terület a siófoki önkormányzat tulajdonába tartozik a Balaton-parti Kft-n keresztül, így a vételár is hozzájuk folyik be. Érdekesség, de a déli part “fővárosa” az ügylet mellett 450 millió forintos tőkeemelést hajtana végre a hajózási zrt-ben, ezzel pedig a tulajdonrészét közel 50 százalékosra (46%) növelné a BAHART-ban. A sonline.hu cikke szerint a fideszes Balázs Árpád vezette Siófok úgy jutott ekkora részesedéshez, hogy az elmúlt években kivásárolta más településeknek a zrt-ben lévő tulajdoni hányadát. (A tóparti önkormányzatok kizárólagos tulajdonosai a vállalatnak 2008 óta, és elővásárlási joggal bírnak egymás részvényeire.) Ez a térnyerés a 9 százalékos részesedéssel rendelkező Füred polgármesterének nem tetszik – olvasható a cikkben.

A Balázs-Bóka csörte

Bóka István szerint a 200 millió, és úgy en bloc az egész ügylet jogsértő, mert a tulajdonosok előzetes jóváhagyása nélkül hajtotta végre a zrt, Halmos pedig indokolatlanul és jogszerűtlenül fizette ki Siófoknak a 200 millió forintot. Az új vezérigazgató szerint ő nem lépte át a hatáskörét a 200 millió kifizetésével, és olyan jogi szakvéleménnyel is rendelkezik, mely szerint egy ilyen ügylethez elég a közgyűlés utólagos jóváhagyása is.

Hasonló véleményen van a nol.hu cikke alapján a siófoki polgármester: Balázs Árpád szerint Bóka István “határozottan téves jogi álláspontot” képvisel az ügyben, ugyanis adásvételi szerződésekben megszokott formula az úgynevezett “bontó feltétel” beiktatása. Most is ez történt: ha a BAHART rendkívüli közgyűlése utólag nem hagyja jóvá a kontraktust, a szerződés érvénytelenné válik, Siófok pedig visszafizeti a 200 milliót – olvasható a cikkben.

A többi tulajdonos egyelőre nem foglalt állást a kétfajta jogi értelmezés kérdésében (a vásárlás előtt, vagy után kell-e a közgyűlési felhatalmazás), többek pedig nem szeretnének a Balázs-Bóka csatába beszállni, a két fideszes polgármester ugyanis a hajózási vállalat kapcsán többször is csörtézett már, és mindketten a Fidesz erős embereinek számítanak a Balaton két partján. Mindazonáltal a tulajdonosok úgy vélik, legalábbis illendő lett volna őket előzetesen értesíteni egy közel félmilliárdos ügyletről, mint ahogy azt a régi cégvezetés minden esetben megtette.

Likviditási gondok

A nol.hu értesülése szerint magát az ingatlant Siófok már évekkel ezelőtt felajánlotta a BAHART-nak megvételre, ugyanis a hajózási zrt ott fel tudna építeni egy gyártó- és szerelőcsarnokot. A vállalat jelenlegi helyén ilyet nem tudna működtetni, mert a Krúdy sétány mindamellett, hogy üdülési övezeti besorolás alá esik, a közútról bonyolult módon megközelíthető, és a Balaton-parti környezetvédelmi előírásoknak sem felel meg. Az új telephelyen ilyen gondok nem lennének, és maga a helyszín a Sió-zsilip 2014-2020 közötti, uniós pénzekből eltervezett átépítésével is összhangban lenne – olvasható a somogyi hírportál cikkében.

A Népszabadság szerint azonban más is állhat az ingatlanügylet mögött: “a Baharttól kapott 200 millió forinttal Siófok lényegében egy olyan pénzügyi segélyhez jutott, amit ha utólag vissza is kell fizetnie, akár pillanatnyi likviditási problémák megoldására is alkalmas lehet. Többen is úgy vélték, a nyereséges cég éléről talán azért kellett távoznia Horváth Gyulának, mert nem kívánt asszisztálni ehhez az ügylethez.” Ezt közvetve Balázs is megerősítette a lapnak: “a májusi vezetőváltást ő maga elsősorban azért szorgalmazta, mert a korábbi menedzsment nem volt eléggé elkötelezett és rugalmas a hajózási cég szükségszerű fejlesztéseivel kapcsolatban.”

Felvonulnak a flották

Mindezek fényében eléggé érdekes, hogy az augusztus 9-ei tulajdonosi közgyűlésre nem ment el senki. Ugyanakkor gyanús, hogy nem véletlenül maradt el az érdeklődés: a sonline.hu rövidhíre szerint a déli parti polgármestereket telefonon és írásban is arról értesítették, ne menjenek, mert a közgyűlés elmarad. A portálnak a füredi polgármester azt nyilatkozta, az önkormányzatok még egyeztetni akarnak a kérdésben. A szándékolt távolmaradást megerősíti, hogy a veol.hu már augusztus 8-án arról írt, tudomásuk szerint a közgyűlésről előre egyeztetett módon mindenki távol fog maradni.

A BAHART tavaly kétmilliárdos bevétel mellett 63 millió forintos nyereséget produkált: ez a vállalat működteti a tihanyi kompokat, a sétahajókat, a 22 balatoni kikötőt, melyekben megfordul az összes, a tavon hajózó úszójármű (ami jelentős kikötői bevételt tud produkálni), valamint szálláshelyeket is értékesít.

Érthető tehát Siófok igyekezete, hogy minél nagyobb tulajdoni hányadot szerezzen a zrt-ben, és érthető, hogy ezt miért hátráltatja a többi település, élükön Balatonfüreddel. Mert akié a BAHART, azé a balatoni turizmusból érkező pénzek egy jelentős szelete is.

Article source: http://rajtmester.hu/?p=19493